Інформаційна картка №2
Літературна дискусія 1925-1928 рр.
У складних умовах наступу компартії на духовно-національне відродження й творчу думку виникла літературна дискусія, в ході якої порушувалися проблеми традицій і новаторства, ставлення до класичної спадщини, шляхів розвитку нового мистецтва. Але головним було вирішення питання: бути чи не бути українській літературі як самобутньому мистецькому явищу в контексті світового духовного розвитку. Розпочав дискусію 30 квітня 1925 р. Микола Хвильовий памфлетом «Про сатану в бочці, або про графоманів, спекулянтів та інших «просвітян» на сторінках газети «Культура і побут». Це була відповідь тим силам, які дискредитували мистецтво слова, пишучи примітивні й банальні твори.
Микола Хвильовий виклав свої погляди й циклі памфлетів «Камо грядеш?» («Куди йдеш?», 1925), «Думки проти течії» (1926), «Україна чи Малоросія» (1926), окресливши програму українського відродження. Він закликав митців орієнтуватися на культуру Європи з її гуманістичними традиціями, а не на пролеткультівську літературу Росії, відмовитися від малоросійського провінціалізму, розвиватися самобутньо.
На думку Хвильового, почало відбуватися четверте відродження людства. Здійснити його стара Європа уже не могла. Така місія випадає Україні, бо вона розташована між Азією та Європою, заходом і Сходом й увібрала в себе їхні культурні зв’язки. Оскільки Україна, як і азійські народи, була пригноблена віками, то з початком відродження вона всю свою нагромаджену енергію, творчі сили віддасть людству. Отже, українські митці, вважав Хвильовий, будуть першими заспівувачами «азіатського ренесансу» в мистецтві, їхній стиль – активний романтизм – стане основним у час українського відродження.
Виступи Хвильового торкалися не тільки проблеми літератури, розвитку стильових напрямів, а й культури загалом, ідеології, врешті питання, як вижити українській нації в межах СРСР, як зберегти свою національну й духовну самобутність. Ці виступи письменника підтримали науковці, політики, вчителі, інженери, митці.
Протилежну позицію зайняла комуністична влада. У дискусію втрутився Й.Сталін, написавши лист «до тов. Кагановича Л.М. та інших членів ЦК КП(б)У» від 26 квітня 1926 року, в якому виправдовував більшовицьку експансію в Україні, звинувачуючи Хвильового в націоналізмі. З розгромними статтями, спрямованими проти духовного відродження України, виступили партійні функціонери. Дискусія з естетичної площини перейшла в політичну. Почалися політичні звинувачення, навішування ярликів «ворогів народу». У такий спосіб літературну дискусію було силоміць згорнуто.
-
Коли почалася літературна дискусія?
-
Які питання порушувалися в літературній дискусії?