Програма Історичного Товариства «Коріння»
ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
Програма Історичного Товариства «Коріння» (3-й рік навчання) розрахована на учнів старшого шкільного віку. Навчальний план і програма передбачає поглиблення та вдосконалення знань учнів, отриманих у другий рік навчання в Історичному Товаристві.
Гурткова робота 3 року навчання побудована на детальному вивченні історії рідного краю, свого населеного пункту в другій половині XX – початку ХХІ ст. Вона дає можливість ознайомитись з історією, історичними пам’ятками, місцями рідного краю, унаочнити минуле в образній, доступній для учнів формі.
Найбільша увага приділяється пошуковій роботі гуртківців, яка допомагає сформувати в учнів певне ставлення до історичного минулого і сьогодення, свого роду і всього, що їх оточує у повсякденному житті.
Краєзнавча робота юних пошуковців сприяє розвитку їхнього історичного мислення, яке передбачає усвідомлення учнями ролі і місця Черкащини в історії нашої Батьківщини.
Частина годин відводиться практичним заняттям, що допомагає розвитку практичних умінь і навичок пошуковців щодо опрацювання та впорядкування краєзнавчого матеріалу.
Значна увага приділяється розвитку творчого потенціалу учнів, формуванню їхньої національної свідомості, патріотичних почуттів під час проведення тематичних вечорів, усних журналів, Годин Пам’яті, конференцій на краєзнавчу тематику.
Учитель повинен:
- ознайомити пошуковців з усними і писемними історичними джерелами рідного краю;
- виробити навички користування краєзнавчими матеріалами;
- ознайомити учнів з методами краєзнавчих досліджень рідного краю, вивчення краєзнавчих об’єктів.
Учні повинні знати:
- історію свого населеного пункту;
- пам’ятки історії і культури рідного краю;
- краєзнавчу літературу рідного краю;
- видатних особистостей Черкащини.
Учні повинні вміти:
- користуватися різними джерелами, що несуть краєзнавчу інформацію;
- встановлювати достовірність і точність історичних фактів, записувати спогади старожилів, учасників історичних подій;
- працювати з письмовими документальними джерелами.
ПЛАН
№ п/п |
Теми занять
|
години |
||
теоретичні |
практичні |
разом |
||
1. |
Вступ Вступна бесіда. Ознайомлення учнів із завданнями та програмою Історичного Товариства «Коріння» 3-го року навчання .
|
1 |
1 |
2 |
2. |
Сторінки новітньої історії Черкащини Повоєнний період.
|
2 |
1 |
3 |
3. |
Утворення Черкаської області.
|
1 |
1 |
2 |
4. |
Суспільно-політичне життя краю.
|
2 |
1 |
3 |
5. |
Особливості соціально-економічного розвитку.
|
2 |
1 |
3 |
6. |
Духовне життя на Черкащині.
|
2 |
1 |
3 |
7. |
Черкащина в роки незалежності.
|
1 |
1 |
2 |
8. |
Сучасна Черкащина.
|
2 |
1 |
3 |
9. |
Новітня історія краю в особах Їх подвиги в пам'яті вічні... (Герої Радянського Союзу)
|
1 |
1 |
2 |
10. |
Працею звеличені (Герої Соціалістичної Праці).
|
1 |
1 |
2 |
11. |
Вони творили незалежну Україну (відомі політичні діячі).
|
1 |
1 |
2 |
12. |
Черкащани – діячі культури. |
2 |
1 |
3 |
13. |
Гордість нашого Матусова. |
2 |
2 |
4 |
14. |
Підсумкове заняття.
|
- |
1 |
1
|
|
Всього |
20 |
15 |
35 |
ПРОГРАМА
Вступ
1. Вступна бесіда. Ознайомлення учнів із завданнями та програмою Історичного Товариства «Коріння» 3-го року навчання.
Основні напрями краєзнавчих досліджень. Історико-краєзнавча робота в школі. Пошукова робота учнів та вчителів. Діяльність шкільного Історичного Товариства “Коріння”.
Практичне заняття: Робота з краєзнавчою літературою про рідний край. Ознайомлення з Положенням про Всеукраїнську краєзнавчу експедицію учнівської молоді «Моя Батьківщина – Україна». Планування краєзнавчо-виховних заходів на навчальний рік.
Сторінки новітньої історії Черкащини
2. Повоєнний період.
Відбудова народного господарства. Стан промисловості та сільського господарства. Голод 1946-1947 рр. Трудовий героїзм населення. Шполянський район в повоєнний період.
Практичне заняття: Збір спогадів очевидців, фотографій, документів про повоєнну відбудову.
3. Утворення Черкаської області.
Утворення Черкаської області та її адміністративно-територіальний устрій. Б.І.Вольтовський, І.К.Лутак.
Практичне заняття: написання рефератів, повідомлень на теми: «Утворення Черкаської області», «Керівники Черкащини».
4.Суспільно-політичне життя краю.
Черкащина в роки хрущовської «відлиги». Реабілітація жертв сталінських репресій на Черкащині. Н.В.Суровцева, Г.Ю.Храбан. Край в роки «застою». Активізація суспільно-політичного життя в роки «перебудови».
Практичне заняття: Оформлення папки «Черкащина в другій половині ХХ століття».
5. Особливості соціально-економічного розвитку.
Розвиток промислових галузей. Зміни в аграрному секторі. Перетворення Черкащини в індустріально-аграрний регіон. Зміни у соціальній сфері.
Практичне заняття: виготовлення картосхеми «Соцільно-економічний розвиток Черкащини в другій половині ХХ ст.».
6. Духовне життя на Черкащині.
Становище освіти та наукових установ. Розвиток закладів культурно-мистецької сфери. Черкаський хор. А.Пашкевич. Черкаський музично-драматичний театр ім..Т.Шевченка. Розвиток музейної справи, самодіяльної народної творчості, фізкультури та спорту, засобів масової інформації.
Практичне заняття: Оформлення альбому «Об’єкти культури на Черкащині».
7. Черкащина в роки незалежності.
Суспільно-політичні аспекти життя краю. Основні тенденції реформування економіки. Процеси духовного відродження та збереження історико-культурної спадщини. Розвиток гуманітарної сфери.
Практичне заняття: написання рефератів, повідомлень на теми: «Черкащина в роки незалежності», «Шполянщина в роки незалежності».
8. Сучасна Черкащина.
Сучасний адміністративно-територіальний поділ. Суспільно-політичні аспекти життя краю. Розвиток господарства. Процеси духовного відродження та збереження історико-культурної спадщини. Сучасна Шполянщина: здобутки, проблеми і перспективи.
Практичне заняття: робота над історико-пошуковим проектом «Черкащина – мій рідний край».
Новітня історія краю в особах
9. Їх подвиги в пам'яті вічні… (Герої Радянського Союзу).
Внесок черкащан у Перемогу в Великій Вітчизняній війні. Черкащани – Герої Радянського Союзу. І.Д.Черняховський, І.Н.Степаненко, І.Г.Драченко.
Практичне заняття: створення банку даних «Наші земляки – Герої Радянського Союзу».
10. Працею звеличені (Герої Соціалістичної Праці).
Черкащани – Герої Соціалістичної Праці. Є.Л.Полтавець, Л.І.Мямліна, Я.К.Вовк, В.Г.Полтавець.
Практичне заняття: створення банку даних «Наші земляки – Герої Соціалістичної Праці».
11. Вони творили незалежну Україну (відомі політичні діячі).
Внесок черкащан у здобуття незалежності України. Вячеслав Чорновіл, Юрій Костенко, Микола Томенко.
Практичне заняття: робота над історико-пошуковим проектом «Черкащани – творці незалежності України».
12. Черкащани – діячі культури.
Видатні науковці. Олександр Тканко. Черкащани – поети та письменники. Поет Микола Негода. Співачки Раїса Кириченко, Євгенія Крикун, Ольга Павловська. Кінорежисер Юрій Іллєнко.
Практичне заняття: створення альбому «Вони прославили Черкащину».
13. Гордість нашого Матусова.
Герой Радянського Союзу В.Г.Масич. Матусяни – відомі діячі освіти, науки та культури.
Практичне заняття: виготовлення фотоальбому та банку даних «Гордість нашого села».
14. Підсумкове заняття.
Представлення, захист пошуковцями рефератів, історико-пошукових проектів. Нагородження активістів призами.
Підсумки роботи Історичного Товариства «Коріння» за ІІ семестр. Аналіз роботи Товариства за навчальний рік.