Практичне право 9клас Урок №10 ______________
Тема: Що таке права і свободи людини.
Мета: ознайомити учнів з основними принципами у сфері прав людини і громадянина, що містяться в Загальній Декларації прав людини, Конвенції ООН про права дитини; розвивати вміння характеризувати види прав і свобод людини і наводити приклади; аналізувати зміст статей Загальної декларації прав людини, Конвенції ООН про права дитини; висловлювати власні судження про значення прав людини і дитини; формувати елементи правової культури, прищеплювати інтерес до права.
Обладнання: папір, дошка, маркери, текст ЗДПЛ, тексти Загальній Декларації прав людини, Конвенції ООН про права дитини, учнівські зошити, підручник «Правознавство (практичний курс): підручник для 9 кл./В.Л.Сутковий, Т.М.Філіпенко. - К.: Генеза, 2009».
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
ХІД УРОКУ
I. Оргмомент.
Клас ділиться на 4 команди.
II. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Імітаційна гра «Життя в Гуманній державі»
Кожен учень отримує картку, в якій записані можливі потреби дитини із 4-ма вільними місцями.
Персональне стерео
|
Персональний комп'ютер |
Чиста вода |
Чисте повітря
|
Затишна домівка |
Цукерки |
Кишенькові гроші |
Захист від насильства |
Можливість сповідувати свою релігію |
Власна постільна білизна |
Одяг за останньою модою |
Ігрові майданчики та центри відпочинку |
Освіта |
Захист від дискримінації |
Необхідне медичне обслуговування |
Можливість висловлювати свою думку |
Велосипед |
|
|
|
|
Учитель: Уявіть собі, що після перемоги Революції Гідності, в Україні до влади прийшов молодий уряд, який відразу почав виконувати усі вимоги Майдану: провів люстрацію чиновників, широкі економічні, політичні і соціальні реформи та почав створювати нове законодавство. А для цього вирішив з’ясувати найбільш повно всі ваші потреби. До готового переліку урядовці запропонували вам додати ще по чотири найбільш необхідних особисто вам потреб.
Кожен учень дописує свої варіанти у порожніх місцях.
- Згодом урядовці зрозуміли, що виконати усе, що вони пообіцяли, нереально і попросили викреслити 10 менш важливих для вас потреб.
Учні викреслюють те, що вважають за потрібне.
- Ситуація ускладнилася й держава звернулася до громадян з проханням ще обмежити себе і відмовитися ще від 5 потреб. Залишаються 6 найбільш нагальних потреб.
Обговорення потреб, що залишилися.
- Тобто, залишилися потреби, які життєво необхідні для існування кожної людини, її життя, свободи та гідності. Це ті стандарти, без яких люди не можуть жити. Їх називають «права і свободи людини» і саме з ними ми почнемо знайомство на сьогоднішньому уроці.
III. Вивчення нового матеріалу.
План
1. Що таке права і свободи людини.
2. Загальна декларація прав людини. Конвенція ООН про права дитини.
3. Види прав і свобод людини.
4. Як захищаються права і свободи людини в Україні й світі.
1. Що таке права і свободи людини.
Учитель: Давайте поміркуємо над тим, що ж таке права і свободи людини. З якими уявленнями асоціюються у вас ці поняття?
Вправа «Асоціації»
Учитель: Так, поняття «права і свободи людини»постають у нас з уявленням про гідність людини. Вони є універсальними, невід’ємними й властивими усім рівною мірою. Це означає, що кожна людина має ці права, вони не можуть бути відібрані в неї, і кожна людина має їх у рівній мірі, незалежно від раси, статі, релігії, мови, національності чи соціального статусу.
Формування понять «права і свободи людини».
Права і свободи – це поняття, що характеризують правовий статус людини в державі, її можливості в економічній, соціальній, політичній та культурній сферах.
Але термін «права» використовується, коли мова йде про визначену законом міру можливої поведінки людини (наприклад, право на життя, на власність, на освіту тощо). А коли мова йде про форму чи спосіб вибору поведінки, то використовують термін «свободи» (наприклад, свобода слова, свобода думки тощо).
2. Загальна декларація прав людини. Конвенція ООН про права дитини.
Учитель: Найважливішими міжнародно-правовими документами у галузі прав людини є Загальна декларація прав людини та Конвенція ООН про права дитини.
Зараз ваші однокласники – учні-консультанти ознайомлять вас із цими документами, а ви, прослухавши їх виступи дайте відповідь на питання «В чому полягає значення цих міжнародно-правових документів?»
Виступ з повідомленнями учнів.
Зага́льна деклара́ція прав люди́ни — це рішення Генеральної Асамблеї ООН, яке є найавторитетнішим джерелом міжнародних норм щодо прав людини. Загальна декларація разом з Міжнародними пактами про права людини іноді позначається як Міжнародний Білль про права людини.
«Загальна декларація прав людини» була прийнята Генеральною Асамблеєю ООН 10 грудня 1948 р. в паризькому палаці Шайо. Цей день відзначається в усьому світі як День прав людини.
Декларацію перекладено принаймні 375 мовами й діалектами мов. Декларація була прямим наслідком досвіду Другої світової війни і вперше сформулювала ті права, які повинна мати кожна людина. Вона мала рекомендаційний характер, містила 30 статей, зміст яких був уточнений і розвинутий через інституції міжнародних угод, регіональних та національних конституцій та законів. «Міжнародний Білль про права людини» прийняла Генеральна Асамблея 1966 по затвердженні двох Міжнародних пактів: «Міжнародного пакту про економічні, соціальні та культурні права» та«Міжнародного пакту про громадянські і політичні права».
Україна ратифікувала ці акти 1973 р. Те ж саме зробили понад сто інших країн світу і, тим самим, вони зобов'язалися привести своє національне законодавство у відповідність до прописаних у пактах вимог. Міжнародно-правові акти отримали верховенство над внутрішнім законодавством. А це надало можливість громадянину, чиї політичні чи громадянські права порушені, звернутися за захистом безпосередньо до Комітету з прав людини при ООН, якщо він вичерпав можливості захисту, надані національним законодавством. Якщо ж певне право людини не отримало конституційного закріплення з боку держави, воно визнається таким на основі міжнародних актів.
Конвенція ООН про права дитини — це міжнародний правовий документ, що визначає права дітей в державах-учасницях. Конвенція з прав дитини є першим і основним міжнародно-правовим документом обов'язкового характеру, що присвячений широкому спектру прав дитини. Документ складається з 54 статей, що деталізують індивідуальні права осіб віком від народження до 18 років (якщо згідно застосовним законам повноліття не настає раніше) на повний розвиток своїх можливостей в умовах, вільних від голоду і нужди, жорстокості, експлуатації та інших форм зловживань. Учасниками Конвенції з прав дитини є Святий Престол і всі країни-члени ООН, крім США, Південного Судану і Сомалі.
Конвенція про права дитини прийнята резолюцію 44/25 Генеральної Асамблеї ООН від 20 листопада 1989 року. У 2009 році світова спільнота відзначала 20-річчя підписання Конвенції ООН про права дитини.
Україна приєдналася до Конвенції у 1991 році.
Бесіда за запитанням.
3. Види прав і свобод людини.
Учитель: Тепер давайте з’ясуємо, як же поділяються права і свободи людини.
Робота з підручником (с.49).
Права і свободи поділяють на:
- громадянські та політичні (або права першого покоління);
- економічні та соціальні права (або права другого покоління);
- право на здорове довкілля, культуру та розвиток (або права третього покоління).
Робота в групах.
Група1 працює з текстом Загальної декларації прав людини (підручник, додаток 1, с.52-54).
Група 2 – з текстом Конвенції про права дитини (там же, с.55-58).
Група 3 – з витягом із ІІ розділу Конституції України (там же, с.54-55).
Завдання – визначити, які статті цих документів належать до кожної з груп прав.
Виступи спікерів груп.
4. Як захищаються права і свободи людини в Україні й світі.
Учитель. Права людини в Україні захищають:
- ст. 55 Конституції України, де записано, що кожна людина, має право звертатися до суду для захисту своїх прав, а також оскаржувати в суді рішення, дії або бездіяльність органів державної влади, місцевого самоврядування, їх посадових та службових осіб. В Україні створено спеціальний орган для захисту прав людини — Уповноважений ВР України з прав людини, до якого мають право звертатися особи у разі порушення їхніх прав.
- Комітет з прав людини ООН (був створений в 1977 р., Україна визнала його повноважним в 1990 р.) — якщо людина вичерпала всі можливості судового захисту у своїй країні.
- Європейський суд з прав людини почав працювати з 1959 р. і громадяни України одержали можливість звертатись до нього з 1997 р.
- Комісар з прав людини Ради Європи — стежить за дотриманням прав людини в державах, що є членами Ради Європи.
Гра «Снігова куля».
- Якщо комусь із ваших однолітків чи особисто вам потрібна допомога, слушна порада щодо ваших прав або ви почуваєтесь у небезпеці, куди звертатися по допомогу?
ІV. Узагальнення матеріалу.
Учні зображають дерево людських прав.
V. Підсумки уроку.
Оцінювання учнів.
VІ. Домашнє завдання.
Опрацювати матеріал §8 з додатками (с.46-58).
Дати відповіді на запитання 1(усно) с.52.
Намалюйте ілюстрації, які б відтворювали права дитини.