До уваги членів РМО вчителів суспільних дисциплін!
У жовтні 2014 р. у Києві відбувся Всеукраїнський семінар «Обговорення нової редакції програм з історії України та всесвітньої історії для загальноосвітніх навчальних закладів». Активісти-учасники семінару підготували й підписали відкритий лист керівництву МОНУ, який стосувався проблеми проведення уроків тематичного контролю та процедури оцінювання навчальних досягнень учнів з вивченої теми:
«Вже шість років поспіль вчителі історії не мають чіткої інструкції з проведення уроків тематичного контролю та процедури оцінювання навчальних досягнень учнів з вивченої теми. Цього року згадана проблема актуалізована вимогами Методичних рекомендацій щодо організації навчально-виховного процесу МОНУ в частині викладання «Предметів суспільно-гуманітарного спрямування», у якій, зокрема, йдеться, що «регламентована навчальною програмою година узагальнення/тематичного оцінювання використовується для проведення або уроку узагальнення і систематизації, або уроку контролю (і корекції) навчальних досягнень учнів».
Такі «методичні конфігурації», спричинені наказом МОНУ від 03.06.2008 №496 «Про затвердження Інструкції з ведення класного журналу учнів 5-11 (12)-х класів загальноосвітніх навчальних закладів» у розділі 3.2. «Виставлення оцінок до класного журналу» зазначено, що «При виставленні тематичної оцінки враховуються всі види навчальної діяльності, що підлягали оцінюванню протягом вивченої теми. При цьому проведення окремої тематичної атестації при здійсненні відповідного оцінювання не передбачається…».
Від часу появи наказу ці рядки методисти відділів освіти та вчителі історії загальноосвітніх навчальних закладів сприйняли як нову інструкцію про виставлення тематичного балу за поточними оцінками та як настанову про скасування уроку тематичного контролю/тематичної атестації як окремого типу уроку. Що ж до власне тематичної перевірки та оцінювання знань та умінь учнів, то їх стали вважати не обов’язковими. Це призвело до формального виставлення тематичних оцінок. Така практика ставить під сумнів логічне завершення процесу навчання, оскільки не дає змоги співвіднести отримані результати навчання із запланованими цілями, унеможливлює корекцію знань, умінь, навичок учнів.
У зв’язку з цим доречно запитати, як вищезазначені зміни узгоджуються з настановами з реалізації дидактичних функцій уроків тематичного контролю та процедури виставлення тематичного балу, як-от: усунення безсистемності в оцінюванні; підвищення об’єктивності оцінки знань, умінь і навичок; індивідуальний та диференційований підхід до організації навчання; систематизація й узагальнення навчального матеріалу; концентрація уваги учнів до найсуттєвішого в системі знань з кожного предмета, а також на якій підставі відбулася ліквідація окремого типу уроку – уроку перевірки, оцінювання знань, умінь, навичок учнів (тематичного оцінювання/тематичної атестації); чи відповідають згадані настанови МОН дидактичним функціям контролю навчальних досягнень.
Вважаємо доречним наголосити, що тематичне оцінювання, реалізоване як формальне виставлення тематичного балу, заперечує засади дидактики.
Тематична перевірка та оцінювання навчальних досягнень учнів має відбуватися на спеціальному підсумковому уроці теми, на якому й проводимо тематичне оцінювання/тематичну контрольну роботу. Під тематичним оцінюванням/тематичною контрольною роботою треба розуміти систему спеціальних контрольних процедур з метою виявлення та оцінювання рівня предметної компетентності учня з певної теми на основі навчальних цілей (вимог навчальної програми) та критеріїв оцінювання навчальних досягнень учнів. Ця робота завершує поточний облік результатів успішності учнів з певної теми, після чого виставляється тематичний бал. Під час виставлення тематичного балу враховуємо й поточні оцінки, при цьому оцінка за тематичну контрольну роботу має пріоритетне значення.
Просимо внести корективи в цитований наказ 03.06.2008 №496 «Про затвердження Інструкції з ведення класного журналу учнів 5-11 (12)-х класів загальноосвітніх навчальних закладів» у тій його частині, яка стосується (не)проведення окремої тематичної атестації та виставлення тематичного балу, узгодивши його із засадами дидактики».
|